SZEGMENTÁLÁS

Egy vállalkozás termék vagy szolgáltatás célcsoportjának valamilyen szempontú felosztását nevezzük szegmentálásnak.

Egy célcsoport meghatározása számtalan – a vállalkozás, a termék vagy szolgáltatás szempontjából fontos – jellemző alapján történhet. Ugyanakkor az is könnyen belátható, hogy e célcsoport még így sem lesz egy egységes, homogén egész: számos lényeges jellemzőben a célcsoporttagok eltérnek majd egymástól.

Ezért – különösen nagyobb célcsoportok esetében – szükséges lehet ezeket további alcsoportokra bontani, azaz szegmentálni. Természetesen ez a csoportosítás is sok a vállalkozásból, termékből következő egyedi jellemző alapján történhet, azonban a választott marketingmix miatt kommunikációs szempontból mindig végig kell gondolni a korábban felállított célcsoportokat.

A megválaszolandó kérdés itt elsősorban az, hogy milyen csatornán, milyen médiaeszközökkel érhetjük el – akár a piackutatásból származó információk alapján lehetőleg minél pontosabb demográfiai és szociológiai jellemzőkkel leírt – a célcsoportrészeket. Végig kell gondolnunk azt is: vajon milyen tényezők befolyásolják vásárlási döntéseiket, vannak-e a döntést befolyásoló személyek (véleményvezérek vagy épp influenszerek), kik ők, és miként befolyásolható az ő véleményük? Van-e olyan rendezvény, esemény, fizikai tér, ahol gyakran megfordulnak?

E jellemzők mellett tisztában kell lenned azzal is, hogy a vásárló és a valóságos fogyasztó gyakran nem ugyanaz a személy. Gondolj bele: a gyermekruházat vagy játékok vásárlója a szülő (nagyszülő, családi barát stb.), míg használója a gyermek. Egy ruha megvásárlásakor nyilván egész más érdekli a szülőt (mennyire tartós, milyen minőségű, mennyibe kerül), mint a gyermeket (mennyire divatos, trendi). Neked kell eldöntened, kit akarsz elérni és meggyőzni, hiszen más és más érveket és kommunikációs eszközöket kell a szülő és a gyermek esetében használnod.

A célcsoportod kommunikációs szempontú szegmentálása azért is nagyon fontos, mert a kommunikáció során nem csak a reklámok elkészítéséért fizetsz majd, sőt jó eséllyel a kommunikációs költés nagyobb részét a célcsoport elérése teszi majd ki. Ekkor pedig mindenki, akit elérsz, bár nem tartozik a célcsoportodba, feleslegesen növelte költségeidet – ezért is fontos a célcsoport alapú médiatervezés.

Utoljára szerkesztve: 2019. október 4

KAPCSOLÓDÓ FOGALMAK

kapcsolódó dossziék

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.

Hivatalos állásfoglalásért mindig fordulj az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szükséged a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozol, kérjük jelezd nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!