SWOT-ANALÍZIS

A SWOT-analízis egyszerű módszer arra, hogy áttekintsd vállalkozásod működési környezetét. A SWOT erejét az adja, hogy kötött szerkezete van, ami miatt új megvilágításból láthatod át a cégedre ható erőket és az ezekkel kapcsolatos feladatokat.

  • Segít rendszerezni gondolataidat.
  • Módszert ad az üzleti környezet fontos tényezőinek áttekintésére.
  • Nem súlyozza az egyes tényezők erősségét.
  • Rendszeresen (legalább évente) érdemes újra átgondolnod.

Biztos hallottál már a SWOT-analízisről, igazán divatos módja ez a cég működési környezetének áttekintésére, üzleti terved megalapozására. Maga a módszer egyszerű: készíts egy listát arról, hogy milyen tényezők határozzák meg, hogy a működésed sikeres lesz-e, avagy sem.

Ha megvan a listád, helyezd el őket egy négyosztatú mezőben, aszerint hogy melyikkel hogy állsz. Amelyikben jó vagy (pl. szép dizájn, alacsony ár), kerüljön az erősségek közé, amelyikben rossz (pl. eldugott üzlet, ismeretlen márka), az a gyengeségekhez. Ha van valami, amit egykönnyen a javadra tudsz fordítani (pl. növekvő kereslet), az menjen a lehetőségek rovatba, ami viszont fenyegeti vállalkozásod sikerét (pl. erősödő versenytársak), az kerüljön a veszélyek közé.

Ezután készíts egy listát arról, hogy mit kell tenned erősségeid maximális kiaknázása érdekében, gyengeségeid (vigyázz, ez sok esetben mások erősségét jelzi!) leküzdésére, lehetőségeid kiaknázásáért és a veszélyek megelőzése érdekében. Látható, hogy a módszer rendkívül egyszerű, és a végén összeáll egy feladatsor a teendőidhez.

Csakhogy a SWOT-elemzéssel vigyázni kell, könnyen jégre lehet vele kerülni. A módszer egyik hibája, hogy nem súlyozza az egyes tényezőket, azaz alapból nem ad választ arra a kérdésre, hogy mi a legfőbb erősséged, milyen sorrendben követi őt a többi, és ugyanez igaz a másik három kategóriára is. Ha túl alapos vagy, és nagyon sok tényezőt raksz a kalapba, akkor könnyen előfordulhat, hogy jelentéktelen dolgokon kezded törni a fejed.

A módszer másik veszélye, hogy bizonyos tényezők összefüggnek egymással. Gyakori eset, hogy ha kitalálsz egy hatásos módszert valamelyik gyengeséged leküzdésére, az negatív módon befolyásol egy másik tényezőt, amit pedig az erősségek között tüntettél fel. Figyelned kell tehát a keresztirányú hatásokra is, és ha ezt megteszed, a módszer már nem is tűnik majd olyan végtelenül egyszerűnek.

A SWOT-analízis hatékony eszköz arra, hogy képet alkoss a körülötted lévő világról (ha kifejezetten vállalkozásod tágabb környezetét szeretnéd górcső alá venni, akkor ismerkedj meg a PESTEL- modellel is), de van egy nagyon fontos feltétele annak, hogy jól működjön: ne vessz el a részletekben! Kevés, de fontos tényezőt vegyél figyelembe, és azokat befolyásold hatékony cselekvési tervekkel.

Utoljára szerkesztve: 2019. október 3

KAPCSOLÓDÓ FOGALMAK

kapcsolódó dossziék

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.

Hivatalos állásfoglalásért mindig fordulj az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szükséged a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozol, kérjük jelezd nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!