SKÁLÁZHATÓSÁG

A skálázhatóság az a képesség, hogy világosan le tudjuk írni, egy cég vagy egy szolgáltatás mennyi idő alatt honnan hova fog eljutni, és hogyan tudjuk biztosítani a növekedés feltételeit.

A skálázhatóság a startup vállalkozások leírásának egyik kulcsfogalma. Lényegében annyit tesz, hogy a cég képes lesz lépést tartani önnön növekedési ütemével. Aki startup vállalkozásba fektet, legyen az akár üzleti angyal, akár kockázati tőke társaság, általában három dolgot vizsgál meg alaposan a döntés előtt: az ötletet, a csapatot, és a skálázhatóságot. Ha az ötlet jó és eredeti, a csapat profi, a befektetés még mindig elmaradhat a skálázhatóság hiánya miatt. De mi az, amit ennyire nézni kell?

Először is azt, hogy mi történik akkor, amikor az üzlet beindul? Azaz a vállalatunk vagy szolgáltatásunk eléri-e a kritikus méretet, sokan használják, és még többen fogják, hiszen aki már ott van, az elégedett, és viszi a termék jó hírét. Ki tudjuk-e elégíteni a megnövekedett igényeket, és mik a feltételei ennek? Ha ugyanis nem, akkor megnő az elégedetlen ügyfelek száma, és megindul a lemorzsolódás.

A növekedésben vannak világos szakaszhatárok. Ha egy szolgáltatás először magyar nyelven indul be, akkor annak célszerű gyorsan megteremteni az angol és később más nyelvi változatait is, különben az ötletet idővel lekoppintja valaki, és bevezeti az angolszász piacon. De mennyibe kerül ez? Vajon tudjuk-e a meglévő csapattal itthonról üzemeltetni ugyanazt sokkal nagyobb és nem magyarul kommunikáló felhasználókkal? Ha nem, mekkora tőkét igényel a kinti iroda, az ottani alkalmazottak, és általában a nemzetközi működés.

A szakaszhatárok gyakran nem ennyire egyértelműek, és sokszor az sem teljesen világos, hogy milyen összefüggés van a növekedés és a megtérülés között. Ha gyártunk valamit, általában igaz, hogy van egy méretgazdaságossági határ, ami fölött igazán kifizetődővé válik a termelés. Manufakturális körülmények között legyártani az első néhány ezer terméket egészen más, mint átállni a nagyüzemi 10 vagy 100 ezres szériákra. Ki és hol fogja gyártani a termékünket, és vajon tudja-e majd produkálni ugyanazt a minőséget, amit a mi felügyeletünk mellett, a mi embereink tudtak? Vagy miben lehetnek még jobbak is náluk?

A startupok pénzigénye gyakran ilyen szakaszhatárokhoz köthetők, és a befektetők pontosan tudni akarják, hogy mi történik abban a szakaszban, amire a pénzüket adják. Hol jön el a következő szakasz, amikor ismét tőkére lesz szüksége a vállalkozásnak? Hiába tudjuk, hogy mi lesz a végén, ha nem tudjuk, mi lesz addig: így azonban nem is fogjuk teljesíteni a befektetők egyik legfontosabb elvárását.

Utoljára szerkesztve: 2019. október 3

KAPCSOLÓDÓ FOGALMAK

kapcsolódó dossziék

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.

Hivatalos állásfoglalásért mindig fordulj az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szükséged a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozol, kérjük jelezd nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!