REKLÁM

A reklám olyan eszköz, amivel terméked fogyasztására ösztönzöd a vásárlódat. Mindegy, milyen felületen hirdetsz, a lényeg, hogy hirdetéssel megkönnyítsd a fogyasztó számára a döntést.

Induló céged van vagy fiatal vállalkozásod? Nyilván mindent meg akarsz tenni annak érdekében, hogy potenciális vevőid megtudják, élsz, alkotsz, és pont olyasmit csinálsz, ami nekik kell. A munkának már neki is kezdtél, elkészült a piackutatásod, és ennek alapján a marketingterved, tehát már azt is tudod, hogy mi a terméked márkaötlete, amit közvetíteni akarsz a külvilág felé. Márkaötletedet megüzenheted a fogyasztóknak a PR eszközeivel vagy reklámmal.

A reklám esetében a legfontosabb, hogy kizárólag az ismerethiány enyhítését, vagy ismeret átadást igénylő kommunikációs problémák megoldására alkalmas: az elszúrt design, a béna csomagolás, vagy a túl magas árak okozta ellenérzéseket a legzseniálisabb reklámok sem fogják ellensúlyozni.

Mindez azért is fontos, mert a reklám mögött minden esetben egy jól meghatározható üzleti célnak kell állnia, a reklám ugyanis befektetés, aminek meg kell térülnie. Bár a reklám (hasonlatosan például a saját Insta oldalhoz) sok esetben divatos, üzleti kiegészítővé vált, ennek ellenére eredeti funkciója szerint jól meghatározott üzleti céllal alkalmazzák.

De mitől lesz jó egy reklám? A legfontosabb, hogy legyen releváns. Ez azt jelenti, hogy a reklámnak olyasmit kell ígérnie, ami egy jól körülhatárolható fogyasztói csoport – azaz a célcsoportod – igényeit elégíti ki. Az nem üzenet, hogy valami új, hogy ilyen még nem volt a piacon, el kell mondanod azt is, hogy miben különbözik az eddigiektől, és ez a tulajdonsága miért jó azoknak, akiknek a terméked szánod.

A másik jellemző, aminek egy hirdetésnek meg kell felelnie, az eredetiség. A jó reklám eredeti abban az értelemben, hogy kilóg a sorból. Nemcsak a terméked versenyez a piacon, hanem a hirdetésed is. A verseny célja a fogyasztók figyelmének elnyerése egy olyan közegben, ahol nagyon sok másik versenyző pont ugyanezért küzd.

Mindezek mellett a reklámnak hatásosnak is kell lennie. El kell érnie, hogy a fogyasztó felkeljen a kanapéról és elinduljon a termékedért, vagy megrendelje azt a neten. Ezek persze különböző erősségű motivációt igényelnek, de mindkettő már a fogyasztód döntése. A reklám akkor hatásos, ha döntésre bírja a fogyasztót.

Van, aki könnyen dönt, de a nagy többség mégiscsak hezitál, ha nem is mindig, de nagyobb értékű vásárlásoknál mindenképp. A reklámod ezért akkor lesz hatásos, ha megkönnyíti a fogyasztó számára a döntést, azaz kimutatja a termék megtérülését. És itt nem feltétlenül élettartamról, alacsony fenntartási költségekről, anyagi értelemben vett megtérülésről beszélünk, hanem tágabban, bármilyen emberi igényről.

Ha azt mondom, csinos leszel attól, amit eladok neked, akkor azt is mondom, hogy könnyebb lesz pasiznod vagy csajoznod, és ennek megvan a maga haszna a felhasználó számára. Ha fúrógépet árulsz, gondolj arra, hogy az emberek többsége nem fúrógépet akar, hanem lyukat a falba, sőt lehetőleg tiplit is bele, és egy olyan csavart, amire fel lehet akasztani a képet. Az ő szempontjából érdektelen információ, hogy hány wattos a készülék, ennél fontosabb ígéret, hogy lesz lyuk a falban.

Legyen az bármilyen reklám, tartsd szem előtt ezt a hármas követelményrendszert: releváns, eredeti, hatásos. Ha csak az egyik is hiányzik, már gond van.

Ugyanakkor az sem garancia a sikerre, ha mindezeket sikerült betartanod, hiszen a reklámokat el is kell valahogy juttatnod a potenciális vásárlóidhoz. Legyen az bármilyen reklámhordozó: online vagy offline, média, vagy köztéri – készülj, hogy a jó eséllyel a médiavásárlásra fogod a reklámbüdzséd túlnyomó részét elkölteni.

Utoljára szerkesztve: 2019. október 3

KAPCSOLÓDÓ FOGALMAK

kapcsolódó dossziék

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.

Hivatalos állásfoglalásért mindig fordulj az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szükséged a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozol, kérjük jelezd nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!