PR / PUBLIC RELATIONS

A PR a vevőiddel folytatott kommunikációnak az a része, ami nyilvános felületeken, híroldalakon vagy közösségi médiafelületeken zajlik. Célja gyakran nem közvetlenül az értékesítés növelése, sokkal inkább céged jó hírének biztosítása.

A PR nem igazán alkalmas a közvetlen vásárlásösztönzésre – arra ott van a reklám, de remek eszköz céged hitelességének, jó hírének, integritásának kifejezésére, annak az életérzésnek az átadására, amit közvetíteni akarsz.

Mindez azonban sajnos nem olyan egyszerű, hiszen a média azzal szeret foglalkozni, ami úgymond „mindenkit érdekel”. Ennek a kritériumnak pedig szinte sosem felelünk meg. Megjelenni viszont szeretnénk, örülnénk, ha cégünk vagy termékünk nevével minél többször találkoznának a fogyasztók, és olyan jó dolgokra asszociálnának vele kapcsolatban, amelyek kifejezik márkaötletünket, és passzolnak marketingtervünkhöz.

Ha 5 évet beleöltél a fejlesztésébe, hajlamos vagy azt gondolni, hogy az általad feltalált, igen jól csavarható focilabda technikai paraméterei mindenkit érdekelnek. Ez sajnos nem igaz. Valójában legfeljebb azokat érdekli, akik fociznak. Ennél jobban jársz, ha megkérsz egy jó rúgótechnikájú focistát, hogy ugyan már, csavarja el a sorfal mellett a lasztidat, aztán fölteszel az egészről egy videót a Youtube-ra, ez ugyanis hitelesíti a mondandódat.

De még jobban jársz, ha a labdádat nagy magyar találmányként pozicionálod, élvonalbeli játékossal rúgatsz gólt vele vagy bejelented, hogy megküldted a Nemzetközi Labdarúgó Szövetségnek tesztelésre. Nem baj, ha nem jött még válasz, mert ezzel megcsillantod a reményt, hogy valahol a labdarúgás környéki bizniszben mégiscsak labdába rúgunk egyszer, mi magyarok.

Mit is csináltál tulajdonképpen? Növelted az eseményed hírértékét. Ezzel foglalkozik a PR-szakma, mert a hírérték nem objektív fogalom. Nincs olyan, hogy az egyik sztorinak ennyi, a másiknak annyi, valójában minden szerkesztő annyit lát bele, amennyit éppen jónak lát. Hogy mit lát jónak, azt különböző eszközökkel befolyásolni lehet. Ezért tetted nemzeti üggyé a labdád, ezért készítettél róla híradóba is bevágható filmet, ezért hívtad meg a sajtót a nagy magyar focista próbalövéseire.

Ha azt akarod, hogy írjanak rólad, szolgáld ki a sajtót. Meg fogsz döbbenni, de az újságírók is elfoglalt emberek. Ne rabold az idejüket azzal, hogy a kályhánál kezded a mondandódat, törekedj a lényegre. Ha nem akarsz csalódni, ne hívd őket sajtótájékoztatóra, mert ez az ő munkájuknak a legkevésbé hatékony formája, Inkább írj nekik egy közleményt, és juttasd el hozzájuk elektronikusan. De az is legyen lényegre törő és feleljen meg a cikkek, illetve tudósítások formai követelményeinek: cím, lead (néhány soros kiemelt összefoglaló), és csak aztán kezdődjön maga a szöveg.

Az így megjelentetett cikkek és információk jól támogatják a tartalommarketing tevékenységedet, pl a közösségi médiás oldalaidat is. Kiírhatod magadról a Facebookon, hogy megcsináltad a világ legjobb focilabdáját, de nagyobb lesz az érdeklődés és az információ hitelessége, ha megosztod azt a cikket, ami helyetted mondja el ugyanezt.

A sajtó- és közösségi médiafogyasztás egyaránt tartalmat igényel, és a fogyasztható tartalom előállítása a te feladatod. A hangsúly mindkét esetben a fogyaszthatóságon van, mert az internet korában az emberek egy kattintással elfordulnak mindentől, ami nem elég érdekes vagy túlságosan rátukmálósra sikeredett.

Utoljára szerkesztve: 2019. október 3

KAPCSOLÓDÓ FOGALMAK

kapcsolódó dossziék

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.

Hivatalos állásfoglalásért mindig fordulj az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szükséged a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozol, kérjük jelezd nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!