POZICIONÁLÁS

A pozicionálás kulcsszava a megkülönböztethetőség, azaz a feladat a közted és versenytársaid közötti különbség megfogalmazása.

Részben piackutatásod, részben a márkaépítéseddel kapcsolatos gondolkodás során végiggondoltad, hogy milyen piacon versenyzel, kik az elsődleges versenytársaid, és az ő márkájuk mit tud.

Ennek alapján a márkád pozicionálásához azt is végig kell gondolni, hogy a fő versenytársakhoz képest rendelkezel-e valamilyen valós (kézzelfogható, konkrét, számokban kifejezhető, objektív) különbséggel. Ha igen, akkor bonts gyorsan pezsgőt, mert ez igen ritka a mai világban, és – amennyiben ez nem átmeneti vagy nagyon könnyen utánozható különbség, úgy – célszerű lesz erre alapoznod a márkád pozicionálását.

Sajnos könnyen elképzelhető, hogy igaziból nincs valós különbség közted és versenytársaid között: ekkor meg kell találnod azt a célcsoportod számára valóban megkülönböztető erővel bíró és releváns különbséget, amelyre középtávon is építkezni tudsz.

A pozicionálás akkor lesz sikeres, ha egyedi és így képes vélt vagy valós különbség felmutatására a fő versenytársakhoz képest. Emellett hihető is, nem ígér túl sokat, ám az ígéreteket a márka valós erősségeire építi. Ösztönzőnek, vonzónak kell lennie a lehetséges fogyasztói szegmensek számára. És végül, de nem utolsósorban fenntartható, tehát olyan gondolaton kell alapulnia, ami hosszú távon is életképes.

Fontos, hogy a jó pozicionálás fókuszált és precíz, ezért nem árt, ha márkád pozicionálását le tudod írni egy-két mondatban. Nem baj, ha ez még nem hangzik kreatívan, még nem a szlogenen vagy a márkaötleten dolgozol.

Utoljára szerkesztve: 2019. október 2

kapcsolódó dossziék

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.

Hivatalos állásfoglalásért mindig fordulj az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szükséged a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozol, kérjük jelezd nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!