PIACKUTATÁS

A piackutatás elvileg az a tevékenység, amelynek során felméred, milyen igény van arra, amit kitaláltál. De nemcsak erről van szó. Nyisd ki az elméd, légy fogékony arra, amit a piacon látsz, mert lehet, hogy érdemes az elgondolásodat a fogyasztók igényeihez igazítani.

Ha vállalkozást indítasz, jó, ha előre körülnézel azon a piacon, amire a termékedet vagy a szolgáltatásodat szánod, hiszen meg kell ismerned a már létező kínálat, és kereslet jellemzőit. A piackutatást megrendelheted profiktól, de kisvállalkozóként nem biztos, hogy erre van pénzed. Szerencsére ennek a munkának nagy része fotelből végezhető az internet segítségével, ezt viszont kár lenne megspórolni.

A piackutatást kezd azzal, hogy felkutatod, hogy milyen a tiedhez hasonló termékek elérhetők a potenciális vevőköröd – azaz célcsoportod – számára. A hasonlóság szónak itt nagy jelentősége van, ne az ugyanolyanokat keresd, hanem azokat, amelyek kis jóindulattal akár helyettesíthetik is a tiedet. Ha megvan a listád, alaposan vizsgáld meg a kapott terméklistát, és a gyártókat is.

Az első kérdés, amit felteszel magadnak, az legyen, hogy az egyes termékekkel kapcsolatban mit (milyen tulajdonságot) domborítanak ki szívesen az eladói. Ha találsz olyat, ami sok termék esetében közös, akkor valószínűleg olyasmire bukkantál, ami fontos a fogyasztóknak, de persze az is lehet, hogy a sok gyártó vagy szolgáltató esett ugyanabba a csapdába, koppintották a másikat vagy saját elképzeléseikből indultak ki. Szükséged lesz tehát egy kontrollcsoportra, legyenek ők a fogyasztók.

Keresd meg az adott termékekről szóló fogyasztói csoportokat. Sok termékről vannak szakosodott oldalak, amelyek ritka kivételtől eltekintve nem függetlenek, de információt itt is találsz. Nézd meg a kommenteket a konkurencia Facebook-bejegyzései alatt. Mit mondanak a hasonló termékekről a fogyasztók, mennyire fedi ez azt, amit a gyártók üzennek? Ha a két dolog nem fedi egymást, akkor egyértelműen megvan a piaci rés: valakik valamit akarnak, de nem pont olyat találnak a piacon.

Ha nincs komoly és látványos piaci rés, nézd meg azt, hogy a listádon szereplő termékek közül melyiknek van a legnagyobb sikere, és az mit állít magáról. Ha sikeres termékek között van kapcsolat, akkor a te termékednek is ezekben a tulajdonságokban kell kiemelkedően jót alakítania. Ha ellenben olyan vásárlói igényt fedezel fel, amelyet mások nem tudnak vagy nem akarnak kielégíteni, akkor tedd fel magadnak a kérdést, képes lennél-e elfogadható áron megoldani ezt a feladatot és lefoglalni magadnak ezt a részpiacot. Manapság minden a specializációról szól, egy szűk, de hálás és elkötelezett vevőkből álló részpiac aranyat érhet.

Sajnos nem lehet mindent fotelből megoldani. Sok potenciális versenytársad áráról, sikerességéről nem fogsz információt találni a neten. Ha van időd rá, vedd a nyakadba a várost vagy az országot, és nézz szét a piacon személyesen is. Menj le annyi helyre, amennyire csak tudsz, és érdeklődj akár őszintén, piacra lépő vállalkozóként, akár „álcázva” vásárlóként, sok hasznos információt szerezhetsz, amiből meg tudod válaszolni az üzleti terved részeként elkészítendő marketingterv legfontosabb kérdéseit.

Utoljára szerkesztve: 2019. október 3

KAPCSOLÓDÓ FOGALMAK

kapcsolódó dossziék

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.

Hivatalos állásfoglalásért mindig fordulj az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szükséged a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozol, kérjük jelezd nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!