PÉNZÜGYI TERV

Pénzügyi tervet készteni nem feltétlen kellemes, de mindenképpen szükséges dolog. Céged elindítása előtt azért, hogy nagy valószínűséggel kiderüljön, életképes-e elképzelésed, a későbbiekben azért, hogy a számok nyelvén is lásd, és be is tudd mutatni, honnan és hova tart vállalkozásod.

Ha kialakult a termékről/szolgáltatásról az elképzelésed, és túl vagy egy alapos piackutatáson, akkor még a neki kell fognod a pénzügyi terv összeállításának – ez lesz az üzleti terved egyik legfontosabb része.

A pénzügyi tervben azt vesszük számba, hogy hol és milyen ütemben folynak be pénzek a vállalkozásodba, illetve mire és mikor kell kiadnod pénzt ahhoz, hogy minden folyamatosan működjön. Amikor a két tétel egyensúlyban van, az a nullszaldós működés, de te ennél többre vágysz, hasznot akarsz hazavinni. Hogy mennyit, az persze a te dolgod, de nem árt, ha beírod a kiadások közé, mindjárt az első sorba, hogy meg ne feledkezz róla.

A vállalkozások esetében az ördög leginkább a pénzügyi tervben mutatja meg magát. Pedig praktikusan általában csak egy Excel tábla, ami felett órákat lehet eltölteni, de ennek egyetlen perce sem lesz haszontalan: ha lyukas a pénzügyi terved, akkor a vállalkozásodból is kifolyik valahol a pénz. A pénzügyi terv – és annak része a cash-flow terv – ütemezetten mutatja a bevételek és kiadások egyenlegét, és ha ez bármilyen időpillanatra negatívba fordul, akkor vagy át kell ütemezned valahogy a dolgokat, vagy idegen forrásra lesz szükséged.

A pénzügyi terv elkészítésének van néhány sorvezetője, amelyek segítenek abban, hogy minden tétel eszedbe jusson, és minden fontos szempontból átlásd a várható helyzetedet. Alapszabály, hogy minél részletesebben dolgozol, annál kisebb a hiba lehetősége, és minél kisebb időszakokra tervezel, annál hamarabb kibukik a hiba, ha mégis került ilyen a rendszerbe.

A bevételekkel kezdd, mert ez a legegyszerűbb, miből mennyit és mennyért akarsz eladni – ehhez nélkülözhetetlen a megelőző piackutatás –, lényegében ebből a szorzatból áll. Csakhogy ez a szorzat az idő előrehaladtával változni fog, és neked az üzleti terv minden periódusára (az első évre célszerűen havonta, aztán pedig még legalább két évre előre) kell adnod egy becslést. Nem árt, ha a költségek számbavétele után ezt leteszteled: hogyan változik az egyenleged, ha az értékesített mennyiség vagy az ár ettől lefelé eltért, 10, 20 vagy mondjuk 30 százalékkal. Ha még ekkor is kijön az első kiadási rovatba írt hasznod, akkor nyugodtan belevághatsz.

Bonyolultabb dolgod lesz a kiadásokkal. Mindenképpen különítsd el a beruházás, az anyag, a bér és az egyéb költség típusú kiadásaidat. Tapasztalatok szerint a vállalkozók az első hármat elég jól szokták becsülni, főképp azért, mert ez az a tudás, amire a vállalkozást alapítani szokták. Tipikus hiba azonban a bérköltségre rakódó vállalkozói terhek és általában a közterhek alulbecslése, ezzel alkalmasint érdemes a könyvelődhöz fordulni. A bérköltség és a rárakódó közterhek nagy tételt jelenthetnek a kiadásokban, főleg az olyan ágazatokban, ahol sok élőmunkára van szükség.

Az egyéb költségek számbavételénél érdemes visszanyúlnod a marketingtervhez. Abban alaposan körüljártad az értékesítés mikéntjét, az eladási helytől a marketingen, kommunikáción – így például a reklámon, PR-aktivitáson keresztül a dizájnig. Most menj végig ezeken, és minden tételhez csatolj reális árat, és az egészet fejeld meg a szállítási és raktározási kiadásokkal, így nagyjából minden tételt figyelembe veszel majd.

Ugyancsak érdemes a kiadásaidat állandó és változó költségek szerint is átlátnod és bemutatnod, mert ebből fogod megérteni, hogy mennyire fontos számodra az eladott mennyiség. Az egy termékre jutó állandó költség az eladások felfutásával szívet melengetően csökken, a legtöbb céget ez hajtja mindig előre a növekedés útján.

Ugye emlékszel, mit ajánlottunk a bevételeknél? Nézd meg, hogyan változik a rendszer, ha a dolgok nem pont úgy alakulnak, ahogy eltervezted. Az érzékenységvizsgálatot a kiadásoknál sem spórolhatod meg: legalább a fontosabb tételeknél be kell mutatnod, hogy alakul az egyenleged, ha egyes költségek fölfelé eltérnek a tervezettől. Csak akkor lehetsz nyugodt, ha ezek a számok is azt mutatják, hogy (alapítandó) vállalkozásod nincs kicentizve.

Utoljára szerkesztve: 2019. október 3

kapcsolódó dossziék

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.

Hivatalos állásfoglalásért mindig fordulj az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szükséged a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozol, kérjük jelezd nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!