MARKETINGTERV

A marketingterv annak alapos bemutatása, hogy kikhez akarod eljuttatni a termékedet vagy szolgáltatásodat, honnan fognak ők tudni a termékedről, mitől lesz az vonzó számukra és hogyan juttatod el azt hozzájuk, ha megveszik.

A marketingterv arra való, hogy végiggondold, hogyan juttatod el a termékedről szóló információt és magát a terméket a vevőkörödnek.

Ha kellő gonddal és odafigyeléssel végezted el a piackutatással kapcsolatos feladatokat, akkor van egy részletes képed arról, hogy mit kínálnak és mit mondanak a termékükről azok, akik a tiedhez hasonló, azzal bármilyen értelemben helyettesíthető terméket vagy szolgáltatást árulnak. Ez az a pont, amikor le kell ülnöd, és meg kell fogalmaznod magadnak, hogy mi az, amiben a te portékád más, jobb, különb, mint a többi. Mostantól ugyanis beszélned kell a termékről, és immár nem a befektetőknek meg a hitelezőknek, hanem azoknak, akiknek a pénzét szeretnéd megkapni azért, amit nekik nyújtasz: a vásárlóidnak.

A „Miért más?” kérdésre teljesen legitim válasz az is, hogy azért, mert olcsó, de általában ennél többet akarunk elérni, magasabb árat, nagyobb haszonkulcsot (a bekerülési költség és az eladási ár különbsége), sok és elkötelezett vevőt. Hogy a terméke mássága miben áll, azt kinek-kinek magának kell eldöntenie, de legalább a magunk számára pontosan körül kell írnunk ahhoz, hogy sikeresek legyünk. Ennek a másságnak a jó megfogalmazása a márkaötlet.

Ezt a másságot aztán egy csomó nyelvre le kell fordítanunk. Nem arról van szó, hogy angolul vagy oroszul is le kell írnunk, hanem arról, hogy a vevőid nemcsak a szóból értenek. Választásaikat meghatározza az is, hogy a terméked milyen más termékekkel szerepel egy polcon, milyen környezetben árulod, hogy csomagolod, milyen a designje, mennyi garanciát vállalsz rá, milyen támogatást nyújtasz mellé, hogyan kommunikálod, azaz reklámozod, milyen PR tevékenységgel támogatod.

A marketingtervben azt kell leírnod, hogyan fogják ezek a tényezők egytől egyig mind a terméked márkaötletét sugározni. Bárhol is találkozzon szembe a potenciális vevőd a termékkel, mindig ugyanannak kell eszébe jutnia róla, mert ha az őt érő különböző ingerek, különböző nyelveken megfogalmazott információk eltérnek egymástól, akkor megzavarodik, nem tudja, mit gondoljon, melyik információ igaz. Ez a bizonytalanság oda vezet, hogy elfordul a portékádtól, és választ valami mást, amiben hinni tud.

Ha mindezzel megvagy, akkor máris megvan az úgynevezett marketingmixed, azaz most már tudod, hogy mit kinek és milyen üzenettel akarsz eladni. Most már csak hozzá kell rendelned ehhez a gyártást és a logisztikát. Kell, hogy legyen egy terved arra, hogy fizikailag hol és hogyan jutnak hozzá a vevőid a termékedhez vagy szolgáltatásodhoz, ki és mikor fogja azt oda juttatni, mennyit fogsz eladni belőle jobb vagy rosszabb esetben, mit teszel elsöprő siker esetén, hogy az újabb és újabb igényeket ki tudd elégíteni.

Amikor ezeket összegyúrod, egymás mellé rendeled, és várható költségeket rendelsz hozzájuk, akkor lesz kész a marketingterved. Ne lepődj meg, ha a terv végén egy szabad szemmel is jól látható összeg szerepel, a marketingköltségek manapság a termékek árának 30-40 százalékára, vagy akár ennél is nagyobb részére rúghatnak, ami átvezet az üzleti tervezés másik fontos eleméhez, a pénzügyi terv elkészítéséhez.

Utoljára szerkesztve: 2019. október 4

KAPCSOLÓDÓ FOGALMAK

kapcsolódó dossziék

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.

Hivatalos állásfoglalásért mindig fordulj az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szükséged a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozol, kérjük jelezd nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!