MARKETING

A marketing a vevők vagy felhasználók igényeinek kielégítését célzó tevékenységek gyűjtőneve. Ide tartozik az igények felmérése, a termék vagy szolgáltatás kialakítása, annak megismertetése a fogyasztókkal, az ár megállapítása és az értékesítés megszervezése.

A marketing nagyon átfogó fogalom, lényegében a termék teljes életútját végigkíséri, sőt már a születése előtt is beleszól annak kialakításába, hiszen a piackutatásra alapozva az a feladata, hogy kitalálják, pontosan mire is van igénye a fogyasztónak, és azt hogyan kell pozicionálni.

Éppen ezért a marketing végeredményben egymásra épülő tevékenységek sorozata, ezt nevezzük marketingmixnek. Ennek legegyszerűbb felosztását angol megnevezésük után 4P-nek (product, price, place, promotion) hívják: ezek a termék kialakítását, az árazást, az értékesítés helyét és formáját, illetve a kommunikációt jelölik.

Másképp megfogalmazva, a marketing legalább az alábbi tevékenységek elvégzését jelenti:
– a potenciális vásárlók, felhasználók igényeinek megismerése (piackutatás);
– az értékesíteni kívánt termék / szolgáltatás jellemzőinek meghatározása;
– az árpolitika kialakítása;
– az értékesítés megszervezése;
– az értékesítés támogatása: a vásárlókkal való kapcsolattartás és kommunikáció kialakítása.

Ideális esetben ezek a tevékenységek egymást támogatják, és erősítik, hogy ha a fogyasztó bármilyen módon kapcsolatba kerül a termékkel vagy a szolgáltatással, mindig ugyanazt érezze és lássa.

Egy másik megközelítés a vállalkozás helyett a fogyasztó (costumer) szemszögéből elemzi a marketingmix elemeit: a 4C modell elemei a fogyasztói igények (costumer needs), a fogyasztónál jelentkező összköltség (costs), a kommunikáció (communication) és a kényelem/elérhetőség (convenience).

Bárhogy is osszuk fel a marketing területeit, a lényeg, hogy terméked vagy szolgáltatásod mindenütt és mindig ugyanazt mondja magáról a fogyasztónak: ennek azonban fontos előfeltétele, hogy te magad pontosan tudd, mit, kinek, hogyan és mennyiért akarsz eladni. Mindezek kvintesszenciája maga a márkaötlet, azaz egy általad alkotott rövid kifejezés arról, ami szerinted leginkább telibe találja a fogyasztót.

Ez, illetve az erre éplüő üzenetek és azok kommunikációja különbözteti meg majd a tiédet a többi hasonló funkciójú terméktől, ezért ennek kell megjelennie a marketingterved minden pontjában céged arculatától, a termék designjétől és csomagolásától kezdve az eladási felületen keresztül és az árán keresztül a reklámokig, a PR-cikkekig vagy a közösségimédia-felületekig.

Utoljára szerkesztve: 2019. október 4

KAPCSOLÓDÓ FOGALMAK

kapcsolódó dossziék

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.

Hivatalos állásfoglalásért mindig fordulj az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szükséged a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozol, kérjük jelezd nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!