KPI / KEY PERFORMANCE INDICATOR

A KPI (Key Performance Indicator – fő teljesítménymutató) egy tényleges teljesítményt mérő mutatószám, amelyet az egész cégre, egyes részlegekre vagy folyamatokra, vagy akár projektek előhaladásának mérésére is kidolgozhatunk.

  • Mérhetővé teszi a teljesítményt.
  • Olyan területeken is segítségedre van, amihez nem értesz.
  • Bármire kidolgozható jó KPI.
  • A rossz KPI félrevezető.
  • A rossz KPI-hoz is alkalmazkodik mindenki, így látszólag jó irányba mennek a dolgok.

A KPI, azaz angolul Key Performance Indicator, magyarul kb. „fő teljesítménymutató”, arra szolgál, hogy segítségével számszerűsíteni lehessen a ténylegesen elért eredményeket egy területen, egy folyamatban vagy bármilyen céges műveletben.

Egy cég életében nagyon fontosak az üzleti célkitűzések és az alapfolyamatok, mint például a termelés, az értékesítés és az árbevétel alakulása. Ezek azonban csak akkor érnek valamit, ha mérhető teljesítményt nyújtanak, akár egy profitorientált cég, akár egy nonprofit alapítvány működését nézzük.

A számtalan jó és néhány kevésbé jó mutatószám közül az egyik alapvető a Key Performance Indicator, amely egy cég fő működését vagy egyes fontos folyamatait, esetleg projektjeit jellemzi. Ha jól és körültekintően alkotjuk meg a KPI számítás szabályait, akkor számszerűen képes mérni az előrehaladást, ha rosszul, akkor viszont nem az előrehaladást méri, hanem az erőfeszítést – akár hasznos az, akár nem.

Ha például az a mutató alapja, hogy az értékesítők mennyi bevételt hoznak, akkor elég világos, hogy a több bevétel nemcsak jobb mutatót, hanem több eredményt is jelent a cégnek. Ha az a mutató alapja, hogy az értékesítő mennyit dolgozik, akkor a sok munkában töltött idő jobb mutatót eredményez, de ez nem feltétlenül jobb a cégnek – lehet, hogy az értékesítők csak múlatják az időt az irodában, hogy a részleg jó pontokat kapjon. Ezért sok bért kaphatnak, a bevétel mégsem jön.

A fenti példa banális lehet, de számtalan vizsgálat mutatja, hogy az alkalmazottak, a részlegek, a partnerek, megdöbbentően jól alkalmazkodnak az éppen aktuális KPI-hoz. Ez jó hír, ha maga a mutató jó, de rossz, ha nem az, és a történelem tele van olyan cégekkel, amikben rossz érdekeltségek mentén rossz KPI-khoz alkalmazkodott mindenki, és ez bukáshoz vezetett.

Jó KPI-t bármire ki lehet dolgozni, a cég egésze mellett egyes területekre vagy konkrét projektekre is. Különösen nagy jelentősége van azokon a területeken, ahol te magad nem látod át teljesen a problémát. Tipikusan ilyen szokott lenni az informatikai fejlesztés, amiben mindenki olyan szavakkal és kifejezésekkel dobálózik, aminek néha a felét sem érted. Egy ilyen helyzetben egy jól megalkotott KPI sokat lendít a bizalmi viszony fenntartásán, és növeli a tényleges eredmény elérésének esélyét.

Végül pedig a KPI esetében riasztási szinteket is kidolgozhatunk, ha például a bevétel egy bizonyos szint alá esik vagy egy-egy részfolyamatban túlságosan elszállnak a költségek a teljesítmény egységeire vonatkoztatva, egy jól kidolgozott KPI időben riaszthat, és a menedzsment beavatkozhat.

Utoljára szerkesztve: 2019. október 3

KAPCSOLÓDÓ FOGALMAK

kapcsolódó dossziék

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.

Hivatalos állásfoglalásért mindig fordulj az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szükséged a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozol, kérjük jelezd nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!