DISZRUPCIÓ

A diszrupció az a jelenség, amikor egy új (jellemzően digitális) megoldás alapjaiban forgatja fel egy szektor, vagy valamilyen részpiac működési és/vagy üzleti modelljét.

A diszrupció sokszor egy konkrét megoldáshoz, termékhez, vagy az azt piacra dobó cég nevéhez fűződik, de ez nem törvényszerű. Diszruptív termék volt 2009-es bemutatásakor az iPhone1, amely a ma ismert okostelefonok prototípusaként nemcsak a mobil szolgáltatások piacát alakította át, hanem lényegében a teljes digitális ökoszisztémát.

Az ezredfordulón iparvállatok, bankok, kereskedelmi láncok és egy-két technológiai cég (IBM, HP, Microsoft) szerepeltek a világ legnagyobb cégeinek listáján. Ma az első 5 helyen az Apple, az Alphabet (Google), a Microsoft, az Amazon és a Facebook áll. Csupa technológiai óriás, amelyek ilyen-olyan módon átformálták a világot. A Microsoft a számítástechnikát, a Google a globális online hirdetési piacot, a Facebook a médiafogyasztási szokásainkat, az Amazon a bevásárlást forradalmasította, az Apple pedig a kezünkbe adta a használható mobil internetet.

Ezek az egykor részben startupként indult, mára óriássá nőtt cégek megjelenésükkel átalakították egy-egy piac játékszabályait, és a saját kezükbe összpontosították a szektor árbevételének jelentős részét, majd a maguk területén meghatározó szereplővé váltak. Közös tulajdonságuk, hogy megláttak valamit a jövő igényeiből, és a technológia fejlődését felhasználva megpróbálták azt új, innovatív eszközökkel kiszolgálni.

A megszokott üzleti modelleket felforgató új technológiákat és vállalkozásokat diszruptív technológiáknak és vállalatoknak nevezzük. Különösen nagy arányban fordulnak elő az úgynevezett megosztáson alapuló gazdaságban (sharing economy), amelynek lényegi eleme a diszrupció.

Ilyen diszruptív ötlet és vállalat például az Airbnb, amely létrehozta a rövid távú ingatlan-bérbeadás platformját, és ezzel nemcsak egy új szegmenst hozott létre a szálláshely szolgáltatásban, de ki is tágította a nemzetközi turizmus világát. A személyszállítás területén is számos megosztáson alapuló vállalkozás próbálkozik hasonlóval (UBER, BlaBlaCar, stb.)

De nem minden diszruptív megoldás vezet vállalati profitban mérhető sikerhez, és nem minden diszrupció köthető egy konkrét megoldáshoz vagy céghez. A Napster a zenemegosztással átalakította az egész zenei piacot, de elbukott a szerzői jogi problémákon. Így a nagy lemezkiadók hatalmát végül más megoldások, az iTunes, vagy a Spotify törték meg.

Utoljára szerkesztve: 2019. október 2

KAPCSOLÓDÓ FOGALMAK

kapcsolódó dossziék

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.

Hivatalos állásfoglalásért mindig fordulj az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szükséged a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozol, kérjük jelezd nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!