B2B / ÜZLETI ÉRTÉKESÍTÉS

B2B, azaz Business to Business tevékenységnek számít minden, amit egy vállalkozás egy másik vállalkozás számára végez.

  • Nagy összegű szerződések jellemzők.
  • Személyes kapcsolat alakul ki eladó és vevő között.
  • Nem kell szemérmeskedni, a direkt kommunikációs eszközök működnek.
  • Mindig lesz versenytársad.
  • Több ember dönt a portékád megvásárlásáról.
  • Kevesebb lábon áll a céged.

Nem mindegy, hogy egy terméket vagy szolgáltatást cégeknek kínálunk (B2B), vagy közvetlenül a fogyasztóknak (B2C, azaz Business to Consumer). A B2B esetében az üzletet az eladó jellemzően közvetlenül köti meg a vevővel, és nem áll közéjük a kereskedelem, a szállítók vagy bárki más.

Éppen ezért a B2B sajátos módon általában személyesebb kapcsolatot jelent az eladó és a vevő között, mint a B2C. A felek leggyakrabban már a tranzakció előtt megismerik egymást, közösen specifikálják az igényeket, és később is kapcsolatban maradnak, amikor az eladó támogatást (support) nyújt a vevőnek vagy karbantartásokat végez. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a B2B üzletekben gyakoribb a visszajelzés az eladó felé, aminek nagy hasznát lehet venni a termékfejlesztésben.

Bonyolítja ugyanakkor a B2B vállalkozások életét, hogy a termék vagy szolgáltatás megvételéről jellemzően nem egy ember dönt, és nem is gyorsan: a beszerzésről szóló döntés jellemzően egy hosszabb folyamat, tender végeredménye. Számos olyan termékkör létezik, amiknél egyáltalán nem biztos, hogy a végső döntéshozó hozzáértő, és ez nagyon megnehezíti az üzletkötésig vezető kommunikációt. Tipikusan ilyenek a nagy informatikai beszerzések, ahol az IT vezetőt kell meggyőznünk, de a döntést minden bizonnyal a felső vezetés fogja meghozni.

A B2B lét egészen más kommunikációt igényel, mint a B2C. Azt szokták mondani, hogy a B2B-ben a szakmai nyelv és a direkt értékesítés eszközei hatékonyak, mint a hírlevelek, a képzések, vagy a „hideg” és „meleg” megkeresések. Ez azonban nem jelenti azt, hogy egy B2B modellben működő cégnek ne volna szüksége marketingre, kommunikációra: ez különösen fontos azokban az esetekben, amikor a kínált termék vagy szolgáltatás megrendelője és használója a vevői oldalon elválik egymástól. Ilyenkor a B2B kommunikáció sem nélkülözheti az olyan kommunikációs eszközök alkalmazását, mint a PR, vagy a közösségi média.

Utoljára szerkesztve: 2019. október 3

KAPCSOLÓDÓ FOGALMAK

kapcsolódó dossziék

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban nem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó üzleti, jogi tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal.

Hivatalos állásfoglalásért mindig fordulj az illetékes hivatalhoz, ha tanácsadásra van szükséged a megfelelő szakértőhöz! Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozol, kérjük jelezd nekünk: hibabejelentes@startupguide.hu!